Niezwykłe odkrycie w zamku w Wieliczce – polichromie z czasów Wazów
fot. nadesłane
Podczas prac remontowych w królewskim Zamku Żupnym w Wieliczce dokonano zaskakującego odkrycia wysokiej klasy i imponujących polichromii naściennych, w tym herbu Wazów. Polichromie ukryte były przez setki lat pod warstwami tynku. Najstarsze dekoracje wstępnie datowane są na wiek XVII. Tego typu odkrycia zdarzają się niezwykle rzadko - informuje Jan Godłowski, dyrektor Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.
REKLAMA
Nowo odkryte, zabytkowe malowidła w pięciu reprezentacyjnych pomieszczeniach zamkowych, w licznych nawarstwieniach od XVII do początku XX wieku, stanowią niezwykle cenne świadectwo dziedzictwa królewskich Żup Krakowskich - najbardziej dochodowego przedsiębiorstwa w dziejach Polski.
Jak zauważa konserwator prowadzący badania Marcin Chojkowski – „o wysokiej wadze odkrycia decydują dwa czynniki: ranga samego miejsca oraz wartość artystyczna i historyczna. Mamy do czynienia właśnie z takim przypadkiem: odkrycia dokonano w murach historycznego budynku - siedzibie królewskiego przedsiębiorstwa i docenić należy wartość artystyczną wykonanych polichromii oraz odkrycie herbu Wazów, który w sposób jednoznaczny określa przynależność tego miejsca. Odkrycie królewskiego herbu było o tyle zaskakujące, że wcześniejsze badania nie potwierdziły malowideł w tym miejscu”.
W sumie polichromie obejmują duży zespół monumentalnego malarstwa, przedstawiającego klasycystyczną architekturę z widokami pejzażowymi. W pięciu salach znajdują się stosunkowo dobrze zachowane polichromie z motywami roślinnymi, wstępnie datowanymi na przedział XVIII - początek XX w., m.in. bukiety kwiatów w wazonach, wić roślinna z kwiatami oraz malarstwo przedstawieniowe o charakterze iluzjonistycznym, np. kamienne rzeźby w supraportach czy drapowane tkaniny w fryzie podstropowym.
Odsłonięto również fragmenty z dekoracją arabeskową i fragmenty w stylu orientalnym (charakterystyczne detale architektury).
Bardziej precyzyjne datowanie malowideł będzie możliwe po przeprowadzeniu dokładnej analizy badawczo-porównawczej, w tym szczegółowych badań laboratoryjnych.
Te znakomite pod względem artystycznym dzieła malarstwa monumentalnego podkreślają wyjątkowe znaczenie Zamku Żupnego jako centrum administracji królewskiego przedsiębiorstwa solnego – obejmującego Kopalnie Soli w Bochni i w Wieliczce, stanowiące najdłużej działające, najbardziej dochodowe i najważniejsze przedsiębiorstwo w dziejach Polski.
Dzięki temu przestrzeń wystawiennicza zostanie powiększona, aż trzykrotnie. Do tej pory dostępny dla zwiedzających jest jedynie Zamek Środkowy. We wnętrzach zostanie zorganizowana nowoczesna wystawa stała Solny klejnot w koronie opowiadająca o historii wydobycia soli w Wieliczce. W ramach inwestycji powstanie także podziemne połączenie obu budynków oraz windy umożliwiające komunikację osobom mającym problem z poruszaniem się i osobom na wózkach.
Zakończenie pierwszego etapu inwestycji, planowane jest na pierwszą połowę 2023 r. Następnie rozpocznie się remont kolejnego budynku Zamku.
Jak zauważa konserwator prowadzący badania Marcin Chojkowski – „o wysokiej wadze odkrycia decydują dwa czynniki: ranga samego miejsca oraz wartość artystyczna i historyczna. Mamy do czynienia właśnie z takim przypadkiem: odkrycia dokonano w murach historycznego budynku - siedzibie królewskiego przedsiębiorstwa i docenić należy wartość artystyczną wykonanych polichromii oraz odkrycie herbu Wazów, który w sposób jednoznaczny określa przynależność tego miejsca. Odkrycie królewskiego herbu było o tyle zaskakujące, że wcześniejsze badania nie potwierdziły malowideł w tym miejscu”.
W sumie polichromie obejmują duży zespół monumentalnego malarstwa, przedstawiającego klasycystyczną architekturę z widokami pejzażowymi. W pięciu salach znajdują się stosunkowo dobrze zachowane polichromie z motywami roślinnymi, wstępnie datowanymi na przedział XVIII - początek XX w., m.in. bukiety kwiatów w wazonach, wić roślinna z kwiatami oraz malarstwo przedstawieniowe o charakterze iluzjonistycznym, np. kamienne rzeźby w supraportach czy drapowane tkaniny w fryzie podstropowym.
Odsłonięto również fragmenty z dekoracją arabeskową i fragmenty w stylu orientalnym (charakterystyczne detale architektury).
Bardziej precyzyjne datowanie malowideł będzie możliwe po przeprowadzeniu dokładnej analizy badawczo-porównawczej, w tym szczegółowych badań laboratoryjnych.
Te znakomite pod względem artystycznym dzieła malarstwa monumentalnego podkreślają wyjątkowe znaczenie Zamku Żupnego jako centrum administracji królewskiego przedsiębiorstwa solnego – obejmującego Kopalnie Soli w Bochni i w Wieliczce, stanowiące najdłużej działające, najbardziej dochodowe i najważniejsze przedsiębiorstwo w dziejach Polski.
W roku 2021 rozpoczął się pierwszy etap inwestycji polegający na dostosowaniu dotychczasowych pomieszczeń biurowych w Zamku Północnym do funkcji muzealnych.Odkrycie polichromii stało się możliwe dzięki pracom remontowym prowadzonym w zamku. Mają one przygotować obiekt do zorganizowania nowej, stałej wystawy Solny klejnot w koronie. Prace prowadzone są z dużym rozmachem w ramach projektu „Modernizacja kompleksu Zamkowego Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka”, na który środki finansowe w kwocie 40 mln zł przeznaczył Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – podkreśla Dyrektor Muzeum.
Dzięki temu przestrzeń wystawiennicza zostanie powiększona, aż trzykrotnie. Do tej pory dostępny dla zwiedzających jest jedynie Zamek Środkowy. We wnętrzach zostanie zorganizowana nowoczesna wystawa stała Solny klejnot w koronie opowiadająca o historii wydobycia soli w Wieliczce. W ramach inwestycji powstanie także podziemne połączenie obu budynków oraz windy umożliwiające komunikację osobom mającym problem z poruszaniem się i osobom na wózkach.
Zakończenie pierwszego etapu inwestycji, planowane jest na pierwszą połowę 2023 r. Następnie rozpocznie się remont kolejnego budynku Zamku.
PRZECZYTAJ JESZCZE